Canada sætter ambitiøse mål for nul-emissionskøretøjer

Detaljer om de nye regler

Canada har offentliggjort de endelige forskrifter, der dikterer, at fra 2035 skal alle solgte personbiler, SUV’er, crossovers og lette lastbiler være nul-emissionskøretøjer. Denne beslutning er en del af regeringens overordnede plan for at bekæmpe klimaændringer.

Elbil tilgængelighedsstandarden

De nye regler, kendt som “Elbil Tilgængelighedsstandarden”, blev først afsløret i 2021. De er designet til at sikre, at udbuddet af elbiler (EV’er) er tilgængeligt på markedet og forkorte ventetiden for at få en elbil.

Interim mål fastsat af Ottawa

Under interim mål fastsat af Ottawa skal nul-emissionskøretøjer udgøre mindst 20% af alle bilsalg fra 2026 og mindst 60% fra 2030. Branchefolk siger, at EV’er udgjorde 12,1% af nye bilsalg i tredje kvartal af 2023.

Kanadas vej mod et lavkulstof fremtid

“Nul-emissionskøretøjer er en afgørende komponent i Canadas lavkulstof fremtid,” udtalte Naturressourceminister Jonathan Wilkinson. Transport står for omkring 22% af Canadas drivhusgasemissioner.

Ligheder med Californiens regler

Reglerne ligner dem, der er vedtaget af Californien, som siger, at 100% af nye biler solgt i 2035 skal være enten plug-in hybrid elbiler (PHEV’er), EV’er eller drevet af brintbrændselsceller. I alt 17 amerikanske stater har aftalt at adoptere disse regler.

Global EV salg

Globalt udgør EV-salg nu omkring 13% af alle bilsalg og forventes at stige til mellem 40%-45% af markedet inden udgangen af årtiet, ifølge det Paris-baserede Internationale Energiagentur.

Bekymringer fra den canadiske bilindustri

Den canadiske bilindustri siger, at reglerne er for ambitiøse, idet de henviser til de højere omkostninger ved elektriske køretøjer og det faktum, at opladningsnetværket er ufuldstændigt, især i landdistrikter. Canada, verdens næststørste land, har kun 40 millioner indbyggere.

Udfordringer for EV’er i fjerntliggende områder

For at imødekomme klager over, at EV’er er upraktiske i fjerntliggende og nordlige områder, hvor kolde forhold kan reducere batteriernes effektivitet, vil PHEV’er med en rent elektrisk rækkevidde på 80 km eller mere forblive berettiget til salg i 2035 og fremover.